Kris Leys

Achter elk bedrijf staan mensen

Kris Leys is de stuwende kracht achter Crowndog en was 17 jaar directeur bij een grote Belgische bank. Daarnaast heeft hij heel wat praktische ervaring verworven bij de opstart van nieuwe innovatieve bedrijven. 
Dit zowel in de ondernemings- als de intrapreneurssfeer.
Hij verloor echter nooit zijn grote passie voor honden en richtte in 2003 iCare op, een bedrijf dat diensten voor honden en hun baasjes aanbiedt. 
De harde financiële wereld en de emotionele huisdierensector liggen dan wel ver van elkaar, toch slaagde hij er in om beide werelden op een creatieve manier te verenigen.
In 2006 werd hij hiervoor door de Vlaamse Regering naar voor geschoven als Creatieve Vlaming in de campagne 
“ Jij bent Flanders Future” http://www.facebook.com/pages/Crowndog/170616939728819?ref=hl  
Hij lanceerde een dienstenpakket voor hondenliefhebbers ( iCare ) dat onder andere een netwerk heeft van een 30-tal dogsitters in België en een gratis verloren hond service ter beschikking stelt.
Ondertussen werd iCare omgedoopt naar iCare For My Dog en werd er ook een "ziekteverzekering" voor honden op de markt gebracht in nauwe samenwerking met Corona Direct (www.hondenverzekering.be) van de Dexia Groep.
Hij werd in 2006 ook Flanders DC Fellow. De Flanders DC Fellows zijn 50 creatieve Vlaamse ondernemers die er op uit trekken met hun inspirerend verhaal. Ze komen in scholen, universiteiten of op congressen spreken over ondernemingscreativiteit. Ondernemingscreativiteit is immers erg belangrijk, willen we het in Vlaanderen goed blijven hebben. Creatieve bedrijven zijn een must voor economisch succes en voldoende jobs.
Praktische ervaring in start-ups en business construction:
jarenlange ervaring met opstart van diverse bedrijven gaande van kleine eenmanszaak tot grote KMO met tientallen werknemers.jarenlang consulent voor diverse startende bedrijven en financiële instellingenpraktische know-how bij de uitbouw van commerciële en business plannenInterne ervaring in financiële sector is een troef bij de ontwikkeling van uw businessplan en de financiering ervan.De innovatieve manier van denken kan ook succesvol worden geënt op uw idee.
Jarenlange ervaring met opstart van diverse bedrijven gaande van kleine eenmanszaak tot grote KMO met tientallen werknemers.
Jarenlang consulent voor diverse startende bedrijven en financiële instellingenpraktische know-how bij de uitbouw van commerciële en business plannen
Interne ervaring in financiële sector is een troef bij de ontwikkeling van uw businessplan en de financiering ervan.
De innovatieve manier van denken kan ook succesvol worden geënt op uw idee.

Kris Leys is de stuwende kracht achter Crowndog en is sinds 30 jaar actief in de banksector en het Belgische innovatielandschap. Hij was 17 jaar directeur bij een grote Belgische bank. Daarnaast verwierf hij binnen Fortis Venturing ( innovatiehub Fortis) heel wat praktische ervaring voor de opstart van bedrijven en begeleiding van ideeën tot realistich uitgewerkte businessconcepten. Dit zowel in de ondernemings- als de intrapreneurssfeer.
Binnen BNP Paribas Private Banking was hij communicatie- en innovatiemanager bij de samensmelting van de 3 grote private banken om daarna de overstap te maken naar de digitale wereld van Hello bank!. Als partnershipmanager voor Belgie creerde hij heel daar wat creatieve samenwerkingsverbanden tussen Hello bank! en het belgische bedrijfsleven. Oa bij de vermarkting van het Belgische crowdfundingplatform Hello crowd! waar hij ook heel wat ervaring vergaarde bij het opzetten van crowdfundingcampagnes.

Daarnaast geeft hij al jaren lezingen over creatief ondernemerschap, co-creatie, crowdfunding, ecosysteem- en communitybuilding op nationale en internationale scholen , organisaties en events en zetelt hij in de jury van diverse ondernemingswedstrijden en pitchingsessies ( Topondernemer (VRT), De Bedenkers ( VRT), Bizidee, Roularta Piching, Vlajo, etc...) waar honderden ondernemingsplannen de revue passeerden.

kris advies klein.jpg

 


Hij verloor ondanks de bankactiviteit nooit zijn grote passie voor honden en richtte in 2003 iCare op, een bedrijf dat diensten voor honden en hun baasjes aanbiedt. De harde financiële wereld en de emotionele huisdierensector liggen dan wel ver van elkaar, toch slaagde hij er in om beide werelden op een creatieve manier te verenigen.In 2006 werd hij hiervoor door de Vlaamse Regering naar voor geschoven als Creatieve Vlaming in de campagne “ Jij bent Flanders Future” 

Hij lanceerde een dienstenpakket voor hondenliefhebbers ( iCare ) dat onder andere een netwerk heeft van een 30-tal dogsitters in België en een gratis verloren hond service ter beschikking stelt. 

Ondertussen werd iCare omgedoopt naar iCare For My Dog en werd er ook een "ziekteverzekering" voor honden op de markt gebracht in nauwe samenwerking met Corona Direct (www.hondenverzekering.be) van de Dexia Groep.

De iCare Hondencase wordt internationaal gebruikt als voorbeeld voor Open Innovation management, creativiteit en Ecosysteem building. IMD International ( Zwitserland), Hasselt University, ESADE business school (Barcelona), National University of Singapore, Prof. Wim Vanhaverbeke, Prof. Kris Vandervelpen, Henri Chesbrough zijn enkele van de gerenomeerden die de case gebruiken als typevoorbeeld van open innovatie.

Hij werd in 2006 ook Flanders DC Fellow. De Flanders DC Fellows zijn 50 creatieve Vlaamse ondernemers die er op uit trekken met hun inspirerend verhaal. Ze komen in scholen, universiteiten of op congressen spreken over ondernemingscreativiteit. Ondernemingscreativiteit is immers erg belangrijk, willen we het in Vlaanderen goed blijven hebben. Creatie van ondernemingen is een must voor economisch succes en voldoende jobs.

In 2013 ontving hij de internationale 'Wealth Management Innovation Award' voor creatief gebruik van webmeetings in het BNP Paribas Fortis Private Banking netwerk.

Bij de vermarkting van Hello crowd! ging zijn interesse verder uit naar crowdfunding en hij werd in 2017 'ULULE Certified Crowdfunding coach' waar de focus ligt op het creatief gebruik van crowdfunding als marketing-, communicatie- en communitybuilding tool.

 


Praktische ervaring in start-ups en business construction:

 

  • Jarenlange ervaring met opstart van diverse bedrijven gaande van kleine eenmanszaak tot grote KMO met tientallen werknemers.
  • Uitgebreide ervaring in ontwikkelen van verkoops- marketing- en communicatiestrategiën 
  • Consultancy voor startende bedrijven en ondernemers in diverse sectoren
  • praktische know-how bij de uitbouw van commerciële en business plannen via Business Model Canvas, customer journey analyse,...
  • Creatief opzetten en negotiatie van partnerships
  • Eigen methodiek op basis van specifiek ontwikkelde methodologie
  • Opzetten van crowdfundingcampagnes voor vermarkting en communicatiedoeleinden
  • Begeleiding van innovatieve brainstormsessies
  • Inspirerende presentaties rond ondernemerschap, crowdfunding, en creatief innoveren
  • Opleidingen in communicatie- en presentatietechnieken